بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیتهای علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری و رسیدگی به نخبگان تحت پوشش بنیاد در استانهای مختلف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان اولین بنیاد نخبگان در تاریخ 1388/02/06 با حضور معاون وقت علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان آقای دکتر واعظ زاده و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و استاندار استان آذربایجان شرقی رسماً افتتاح و شروع به فعالیت نموده است.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان جزو معدود اسنادی است که تمامی مراحل علمی در تدوین سندهای ملی را طی کرده و تنها پس از یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری و در اسفندماه سال 90 پیش نویس نهایی آن تکمیل شد. مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است تا ما بتوانیم تعریف درستی از "نخبه" داشته باشیم که باید به چهار نکته برای انتخاب نخبه واقعی توجه داشت. بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و هم راستایی با آرمان های ملی از جمله شروط مورد نیاز انتخاب نخبه ها است.

بنیاد ملی نخبگان مسؤول تدوین سیاست‌های اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف سند و به تصویب رساندن آن در هیئت امنای بنیاد و ابلاغ آنها و هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای سند و نظارت بر حسن اجرای آن است و موظف است پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. سند راهبردی کشور در امور نخبگان دارای 70 اقدام است که این اقدامات بر مبنای تغییر نگاه ها تدوین شده و سعی دارد تا نظام نخبگان و نقش بنیاد را از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری و مدیریت کلان تبدیل سوق دهد. رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی، استفاده از روشهای شناسایی غیر خوداظهارانه، رعایت تناسب میان حوزه فعالیت با معیارهای شناسایی، باز بودن دایره نخبگی برای ورود افراد و تبدیل حمایت‌های مالی مستقیم به پشتیبانی‌های فرصت آفرین و غیرمستقیم از جمله این اصول محسوب می شود. در این سند آمده است که دارا بودن استعداد درخشان و توانمندی ذاتی ویژه نعمت های تعهد آور هستند نه مزیت های توقع آفرین که باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

در فصل چهارم سند راهبردی کشور درامور نخبگان، نحوه اجرایی سازی سند ذکر شده و بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی اجرایی سازی این سند معرفی شده و سایر دستگاه ها نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند تعیین شده اند و همچنین در فصل چهارم و در 9 بند فرآیند اجرایی سازی تشریح شده است. مهمترین وظیفه دستگاههای مرتبط درباره استعدادها در هر حوزه ای شناسایی و هدایت هوشمندانه آنها و زمینه سازی برای اثرگذاری بر فعالیت آنها است. البته این حمایت ها تنها از جنس مالی نبوده و باید هم مالی و هم معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد.

با توجه به اینکه این سند یک میثاق ملی است اجرای آن به عهده تمام دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه های مرتبط باید برای اجرایی شدن آن همکاری کنند. 40 دستگاه درگیر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان هستند ولی 8 دستگاه و نهاد نقش عمده تری در اجرای این سند دارند و آن نیز به دلیل این است که این هشت دستگاه در بیش از چهار اقدام درگیر هستند. بنابراین هدف از تأسیس این بنیاد، بعنوان یک ستاد عبارت است از برنامه‌ریزی وسیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی استعدادهای برتر، جذب، حفظ و به‌ کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس اسناد بالادستی (سند چشم انداز کشور درافق 1404 و سند راهبردی کشور در امور نخبگان) می باشد.

  • 1402/12/19 - 08:57
  • - تعداد بازدید: 143
  • - تعداد بازدیدکننده: 141
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
استاندار آذربایجان شرقی:

وجوه مشترک ایران و ژاپن بسیار زیاد است

پیش از افتتاح رویداد بین المللی علمی، فرهنگی و هنری جاده ابریشم در تبریز در ابتدا سفیر ژاپن در ایران با استاندار آذربایجان شرقی دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی در دیدار سفیر ژاپن در ایران گفت: در دولت سیزدهم آمادگی داریم تا روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف با محوریت تبریز گسترش یابد.
وی افزود: ایران و ژاپن تشابهات زیادی دارند و مهم ترین آن ها این است که در عرصه های اقتصادی و سیاسی حرف برای گفتن دارند.
 
رحمتی اظهار داشت: ایران و ژاپن دارای ظرفیت های فراوانی در عرصه‌های مختلف هستند و وجوه مشترک این دو کشور باید برای ادامه کار و توسعه مناسبات مورد توجه قرار گیرند.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ایران، اظهار داشت: به دنبال تحریم هایی که علیه کشور ما اعمال شده است، مناسبات اقتصادی با ژاپن کاهش یافته و انتظار داریم در این دوره روابط تجاری ما با ژاپن افزایش یابد.
 
وی با اشاره به نقش تاریخی آذربایجان شرقی در تحولات سیاسی و فرهنگی ایران، گفت: این خطه مهد علوم و فرهیختگان و پیشرو در علم و دانش بوده و بزرگترین سرمایه اش نیروهای انسانی است. در نتیجه در حوزه فناوری و نوآوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از مهم‌ترین کارهایی که می توان به صورت مشترک بین دو کشور انجام داد در این حوزه است.
 
رحمتی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است، گفت: بزرگترین شرکت های صنعتی کشور مثل تراکتورسازی و ماشین سازی در همین استان مستقر شده اند و حتما می توانیم همکاری های خوب صنعتی و تجاری مابین این استان و فعالان صنعتی ژاپن انجام دهیم و معتقدیم امروز این زمینه برای همکاری صنعتی با ژاپن فراهم است.
 
رحمتی به صنعت فرش تبریز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فرش دستباف این استان از جمله صنایع مهمی است که از دیرباز رواج داشته است؛ فرش تبریز نمادی است از هنر ایرانی و خلاقیتی که توسط بافندگان آن انجام می گیرد مورد استقبال ژاپنی ها قرار گرفته است.
 
وی گفت: مدتی است به دلیل تحریم ها، مردم ژاپن از این هنر ایرانی محروم شده اند که سفیر ژاپن می تواند این ارتباط را احیا کرده و خبرهای خوب را به مردم ژاپن برساند.
 
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود به حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: حوزه کشاورزی با مدیریت آب موضوع دیگری است که می تواند همکاری دوجانبه را به دنبال داشته باشد.
 
رحمتی گفت: آذربایجان شرقی با توجه به زمین های حاصل‌خیز و موقعیتی که در آن وجود دارد، از نظر کشاورزی دارای پتانسیل های بالایی است.
 
وی افزود: آنچه که برای ما مهم است استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری در این حوزه است که شرکت های ایرانی و ژاپنی می‌توانند باهم همکاری های خوبی داشته باشند.
 
استاندار آذربایجان شرقی به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از اولویت های ما احیای دریاچه ارومیه است و دولت نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام داده و ما نیز مایل به همکاری های بیشتری با کشور ژاپن در این حوزه هستیم.
 
رحمتی اضافه کرد: پیشنهادهایی که ارائه کردیم، علی رغم وجود تحریم ها باید در مورد آنها تصمیم گیری شده و گام به گام به سمت اجرایی شدن برود.
 
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر تصمیمی اتخاذ شود که منافع دو کشور را در آن رعایت کنیم و زمان بندی لازم انجام گیرد، بر همه مشکلات فایق خواهیم آمد.
 
رحمتی به جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی ازجمله روستای جهانی کندوان نیز اشاره کرد و گفت: اولین قدم همکاری در این حوزه افزایش حضور گردشگران ژاپنی در آذربایجان شرقی است و ما نیز در مدیریت استان هر کاری در این زمینه لازم باشد انجام می دهیم.
 
سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به جایگاه تبریز و آذربایجان شرقی گفت: در اکثریت موضوعاتی که مطرح شد دیدگاه نزدیکی داریم.
 
سوکادا تاماکی  افزود: قبول می کنیم که در زمینه اقتصادی و تجاری فضای سنگینی وجود دارد اما در سایر زمینه ها باید همکاری های بیشتری داشته باشیم.
 
وی گفت: در دیدار وزیر امور خارجه ایران توافق کردیم در زمینه فرهنگی، تحصیلی و محیط زیست بین دو کشور ژاپن و ایران همکاری های بیشتری داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: علی رغم تحریم های اقتصادی که وجود دارد می توانیم همکاری های بین دو کشور را افزایش دهیم و در موضوعات مطرح شده همکاری های بیشتری داشته باشیم.
 
سفیر ژاپن در ایران گفت: در حوزه دریاچه ارومیه همکاری های کنونی را با ایران ادامه می‌ دهیم و در کنار آن با سازمان های بین المللی نیز در این خصوص همکاری های لازم را انجام خواهیم داد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 170317
کلمات کلیدی
مدیر آذربایجان شرقی
خبرنگار

مدیر آذربایجان شرقی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید