بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیتهای علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری و رسیدگی به نخبگان تحت پوشش بنیاد در استانهای مختلف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان اولین بنیاد نخبگان در تاریخ 1388/02/06 با حضور معاون وقت علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان آقای دکتر واعظ زاده و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و استاندار استان آذربایجان شرقی رسماً افتتاح و شروع به فعالیت نموده است.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان جزو معدود اسنادی است که تمامی مراحل علمی در تدوین سندهای ملی را طی کرده و تنها پس از یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری و در اسفندماه سال 90 پیش نویس نهایی آن تکمیل شد. مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است تا ما بتوانیم تعریف درستی از "نخبه" داشته باشیم که باید به چهار نکته برای انتخاب نخبه واقعی توجه داشت. بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و هم راستایی با آرمان های ملی از جمله شروط مورد نیاز انتخاب نخبه ها است.

بنیاد ملی نخبگان مسؤول تدوین سیاست‌های اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف سند و به تصویب رساندن آن در هیئت امنای بنیاد و ابلاغ آنها و هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای سند و نظارت بر حسن اجرای آن است و موظف است پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. سند راهبردی کشور در امور نخبگان دارای 70 اقدام است که این اقدامات بر مبنای تغییر نگاه ها تدوین شده و سعی دارد تا نظام نخبگان و نقش بنیاد را از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری و مدیریت کلان تبدیل سوق دهد. رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی، استفاده از روشهای شناسایی غیر خوداظهارانه، رعایت تناسب میان حوزه فعالیت با معیارهای شناسایی، باز بودن دایره نخبگی برای ورود افراد و تبدیل حمایت‌های مالی مستقیم به پشتیبانی‌های فرصت آفرین و غیرمستقیم از جمله این اصول محسوب می شود. در این سند آمده است که دارا بودن استعداد درخشان و توانمندی ذاتی ویژه نعمت های تعهد آور هستند نه مزیت های توقع آفرین که باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

در فصل چهارم سند راهبردی کشور درامور نخبگان، نحوه اجرایی سازی سند ذکر شده و بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی اجرایی سازی این سند معرفی شده و سایر دستگاه ها نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند تعیین شده اند و همچنین در فصل چهارم و در 9 بند فرآیند اجرایی سازی تشریح شده است. مهمترین وظیفه دستگاههای مرتبط درباره استعدادها در هر حوزه ای شناسایی و هدایت هوشمندانه آنها و زمینه سازی برای اثرگذاری بر فعالیت آنها است. البته این حمایت ها تنها از جنس مالی نبوده و باید هم مالی و هم معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد.

با توجه به اینکه این سند یک میثاق ملی است اجرای آن به عهده تمام دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه های مرتبط باید برای اجرایی شدن آن همکاری کنند. 40 دستگاه درگیر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان هستند ولی 8 دستگاه و نهاد نقش عمده تری در اجرای این سند دارند و آن نیز به دلیل این است که این هشت دستگاه در بیش از چهار اقدام درگیر هستند. بنابراین هدف از تأسیس این بنیاد، بعنوان یک ستاد عبارت است از برنامه‌ریزی وسیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی استعدادهای برتر، جذب، حفظ و به‌ کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس اسناد بالادستی (سند چشم انداز کشور درافق 1404 و سند راهبردی کشور در امور نخبگان) می باشد.

  • 1403/05/08 - 09:40
  • - تعداد بازدید: 435
  • - تعداد بازدیدکننده: 432
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

بررسی دستورالعمل تأسیس و نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر با حضور معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی و نماینده تام‎الاختیار استاندار در حوزه فناوری و نوآوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، یوسف زندی رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی ضمن تشکر از برگزاری این نشست که در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است گفت: این حمایت در واقع یک امر ضروری در جهت توسعه کسب‌وکارها و به دنبال آن، فعالیت‌های اقتصادی است. 

وی با تایید سخنان نایب رئیس اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرد: با توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، بتوان تا حدودی نیازهای کشور را از نظر تکنولوژیکی برطرف کرد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز درخصوص  استفاده از قانون جهش دانش بنیان پیشرو بوده و همواره سعی داشته است، فعالان اقتصادی و اعضا را با مزایا و فرصت های قانون جهش دانش بنیان و صندوق‌های سرمایه‌‎گذاری خطرپذیر آشنا کند.

عزیز جوانپور؛ مدیرکل حوزه استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به وجود مشکلات متعدد مالیاتی در استان گفت: آذربایجان شرقی در خصوص رفع مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی عملکرد خوبی نداشته است، بنابراین باید در خصوص قوانین مرتبط با مالیات به‌خصوص در حوزه دانش‌بنیان، جلسات تبیینی متعددی برگزار شود.

اسدی‌فرد؛ معاون توسعه شرکت‎های دانش‌‎بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‎بنیان ریاست جمهوری در تشریح برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، با اشاره به بند "ب" ماده ۱۱ قانون حهش تولید دانش بنیان گفت: در حال حاضر برنامه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان از طریق حمایت‌های مالیاتی اکوسیستم دانش‌بنیان، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و حمایت‌های مالیاتی فعلی برای توسعه زیست‌بوم علم و فناوری امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به قانون جدید جهش تولید دانش‌بنیان گفت: بر این اساس معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به‌عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

اسدی‌فرد، با اشاره به ضمانت اجرای اعتبار مالیاتی گفت: در کشور ما سه دوره در حوزه علم و فناوری طی شده است، دوره اول که مربوط به دهه ۷۰ است، مربوط به توسعه آموزش عالی است که بازیگران اصلی آن دانشگاه‌ها بودند، دسته دوم مربوط به دهه ۸۰ است که شاهد توسعه تحقیقات علمی هستیم و در اینجا نقش مراکز تحقیقاتی بیشتر است، دوره سوم از دهه ۹۰ آغاز می‌شود و مبتنی بر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی است و در نهایت از سال ۱۴۰۱ شاهد آغاز مرحله جدیدی هستیم که با تغییر رویکردها، شاهد نقش‌آفرینی بنگاه‌های بزرگ هستیم.

معاون توسعه شرکت های دانش‌‎بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‎بنیان ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان ۲.۸ درصد است که بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته این درصد باید به ۷ درصد برسد و این اتفاق نمی‌افتد، مگر با ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه دانش‌بنیان. 

اسدی‌فرد اذعان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در قالب دو سرفصل؛ تعریف پروژه‌های تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری فناورانه و نوآورانه، از مزایای اعتبار مالیاتی برخوردار شوند. 

شجاع مرادی، مشاور مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناروی ریاست جمهوری با اشاره به بند "ب" ماده ۱۱ گفت: معیارهای پروژه‌های تحقیق و توسعه نیازمند دارا بودن نظام‌مندی، نوآورانه و فناورانه است، به عبارتی شرکت‌ها باید دارای طرح، برنامه زمان‌بندی، خروجی و اهداف مشخص باشد، به‌گونه‌ای که بر اساس مستندات فنی کاملاً قابلیت ارزیابی وجود داشته باشد، تا جزء مصادیق قابل قبول تحقیق و توسعه باشند.

وی از همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با بحث اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز خرسندی کرد.

شجاع مرادی در خصوص معیارهای تأیید پروژه تحقیق و توسعه فناورانه گفت: محصول نهایی پروژه دارای سطح فناوری معادل معیارهای تفصیلی و فهرست محصولات دانش بنیان باشد، فراتر از فعالیت‌های معمول و رایج توسعه ای شرکت‌ها و مستلزم مواجهه با ریسک های ناشی از چالش‌های فنی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه باشد و در نهایت پروژه با تغییر فناوری موجود و به‌کارگیری فناوری‌های جدید در محصول، خدمت یا فرآیند اجرا شود.

وی با اشاره به سرفصل‌های هزینه‌کرد تحقیق و توسعه گفت: خرید یا احداث زمین و ساختمان، هزینه خرید و نگه‌داری خودرو، هزینه خرید ماشین‌آلات و تجهیزات، هزینه کرد نیروی انسانی و هزینه خرید مواد اولیه از جمله موارد شمول این بخش است.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 172458
کلمات کلیدی
مدیر آذربایجان شرقی
خبرنگار

مدیر آذربایجان شرقی

تصاویر