بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیتهای علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری و رسیدگی به نخبگان تحت پوشش بنیاد در استانهای مختلف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان اولین بنیاد نخبگان در تاریخ 1388/02/06 با حضور معاون وقت علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان آقای دکتر واعظ زاده و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و استاندار استان آذربایجان شرقی رسماً افتتاح و شروع به فعالیت نموده است.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان جزو معدود اسنادی است که تمامی مراحل علمی در تدوین سندهای ملی را طی کرده و تنها پس از یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری و در اسفندماه سال 90 پیش نویس نهایی آن تکمیل شد. مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است تا ما بتوانیم تعریف درستی از "نخبه" داشته باشیم که باید به چهار نکته برای انتخاب نخبه واقعی توجه داشت. بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و هم راستایی با آرمان های ملی از جمله شروط مورد نیاز انتخاب نخبه ها است.

بنیاد ملی نخبگان مسؤول تدوین سیاست‌های اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف سند و به تصویب رساندن آن در هیئت امنای بنیاد و ابلاغ آنها و هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای سند و نظارت بر حسن اجرای آن است و موظف است پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. سند راهبردی کشور در امور نخبگان دارای 70 اقدام است که این اقدامات بر مبنای تغییر نگاه ها تدوین شده و سعی دارد تا نظام نخبگان و نقش بنیاد را از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری و مدیریت کلان تبدیل سوق دهد. رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی، استفاده از روشهای شناسایی غیر خوداظهارانه، رعایت تناسب میان حوزه فعالیت با معیارهای شناسایی، باز بودن دایره نخبگی برای ورود افراد و تبدیل حمایت‌های مالی مستقیم به پشتیبانی‌های فرصت آفرین و غیرمستقیم از جمله این اصول محسوب می شود. در این سند آمده است که دارا بودن استعداد درخشان و توانمندی ذاتی ویژه نعمت های تعهد آور هستند نه مزیت های توقع آفرین که باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

در فصل چهارم سند راهبردی کشور درامور نخبگان، نحوه اجرایی سازی سند ذکر شده و بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی اجرایی سازی این سند معرفی شده و سایر دستگاه ها نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند تعیین شده اند و همچنین در فصل چهارم و در 9 بند فرآیند اجرایی سازی تشریح شده است. مهمترین وظیفه دستگاههای مرتبط درباره استعدادها در هر حوزه ای شناسایی و هدایت هوشمندانه آنها و زمینه سازی برای اثرگذاری بر فعالیت آنها است. البته این حمایت ها تنها از جنس مالی نبوده و باید هم مالی و هم معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد.

با توجه به اینکه این سند یک میثاق ملی است اجرای آن به عهده تمام دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه های مرتبط باید برای اجرایی شدن آن همکاری کنند. 40 دستگاه درگیر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان هستند ولی 8 دستگاه و نهاد نقش عمده تری در اجرای این سند دارند و آن نیز به دلیل این است که این هشت دستگاه در بیش از چهار اقدام درگیر هستند. بنابراین هدف از تأسیس این بنیاد، بعنوان یک ستاد عبارت است از برنامه‌ریزی وسیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی استعدادهای برتر، جذب، حفظ و به‌ کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس اسناد بالادستی (سند چشم انداز کشور درافق 1404 و سند راهبردی کشور در امور نخبگان) می باشد.

  • 1403/05/02 - 22:10
  • - تعداد بازدید: 358
  • - تعداد بازدیدکننده: 351
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ایجاد رویکرد مشخصی برای ساماندهی نخبگان رسانه‌ای

رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: رویکرد و مشی مشخصی باید در حوزه ساماندهی نخبگان رسانه‌ای ایجاد شود تا فعالیت روابط عمومی‌ها در سطح سازمان‌ها و جامعه نتیجه داده و اثربخش باشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، یوسف زندی در دومین جلسه تخصصی کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: روز اولی که مجموعه بنیاد را تحویل گرفتیم، بر اساس بانک اطلاعاتی موجود تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نخبه در استان داشتیم اما مشخص نبود که این تعداد نخبه کجا حضور دارند و مشغول چه کاری هستند.

وی افزود: پس از انجام پایش‌های مربوطه توانستیم با حدود هزار و ۷۶۰ نخبه فعال استان ارتباط بگیریم و ارتباط با سایر نخبگان میسر نشد.

وی ادامه داد: پس از مشخص شدن وضعیت نخبگان استان و حوزه تخصص آن‌ها، تعداد ۳۱ کارگروه تخصصی در زیرمجموعه بنیاد ملی نخبگان استان شکل گرفت که کارگروه‌ تخصصی روابط عمومی یکی از کارگروه‌های مهم این بنیاد به شمار می‌رود.

زندی تاکید کرد: روابط عمومی، چشم و دیدگان یک سازمان محسوب می‌شود و این چشم باید حرفی برای گفتن داشته باشد در غیر این صورت صرفا یک فعالیت سطحی بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که یکی از ابرچالش‌های کشور ما، داشتن نگاه جزیره‌ای است که در بحث روابط عمومی نیز دیده می‌شود، گفت: روند جدیدی که از ۶ سال گذشته در نظام حاکمیت شکل گرفته که در دولت سیزدهم نیز توسعه یافت، اعتقاد به این است که رمز و راز پیشرفت، حرکت به سمت نظام هوشمند است.

وی ادامه داد: اکنون در عصر متاورس و هوش مصنوعی قرار داریم و تکنولوژی‌هایی که زمانی برای ما عمیق و پیچیده بود، اکنون به خاطرات پیوسته و نوستالژی شده است و شاید در روزهای آتی نیز رنگ و روی تکنولوژی‌های امروز تغییر کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی در خصوص راهکارهای تعالی روابط عمومی و حل چالش‌های آن، اظهار کرد: نخستین گام، سازماندهی و دومین گام، حرکت به سمت نظام مند کردن روابط عمومی است.

وی با اشاره به اهمیت رشته روابط عمومی در کشورهای دنیا، اظهار کرد: باید برنامه مشخصی برای روابط عمومی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های سیاسی در حوزه روابط عمومی، اثربخشی این حوزه را از بین می‌برد و از سویی باید مدیران مختلف را نسبت به حوزه فعالیت رسانه‌ای و ارتباطات آگاه سازیم که لازمه آن انسجام بین همکاران روابط عمومی است.

مسئول کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: شبکه سازی نخبگانی روابط عمومی استراتژی اصلی این کارگروه است.

حمید صبری اظهار کرد: هدف ما بهره گیری و استفاده از ظرفیت همه همکاران روابط عمومی است.

وی بر لزوم توجه به تولید محتوا و تشکیل کمیته‌ها در داخل این کارگروه تاکید کرد.

در ادامه تعدادی از اعضای کارگروه تخصصی روابط عمومی بنیاد نخبگان ملی آذربایجان شرقی(اعضای انجمن روابط عمومی استان و نخبگان و اساتید روابط عمومی) به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در زمینه بهبود حوزه فعالیتی روابط عمومی پرداختند.

حساسیت حوزه فعالیتی روابط عمومی به عنوان پل ارتباط بین مردم و مدیر سازمان و توجه به جایگاه روابط عمومی در جامعه و ارزش دادن به آن از جمله نکات متذکر شده در این جلسه بود.

انتقاد از عدم راه اندازی رشته علوم ارتباطات در دانشگاه تبریز، نبود مقطع کارشناسی و عدم اقبال دانشجویان به این مقطع از رشته علوم ارتباطات و روابط عمومی، نبود ضوابط انتخاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی، بروز نبودن ابزارهای مورداستفاده در حوزه روابط عمومی، پایین بودن سطح علمی اعضای هیات علمی رشته علوم ارتباطات دانشگاه‌های استان، عدم بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های مشاور و روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی، لحاظ نشدن عملکرد روابط عمومی در جشنواره رجایی، مدیرمحوری در روابط عمومی به جای موضوع محوری، درنظرگرفتن مهارت‌های ارتباطی و سواد رسانه‌ای توسط مدیران، عدم تصمیم گیری سیستماتیک، نبود متولی برای روابط عمومی، مشکلات تولیدمحتوا، عدم توجه به روابط عمومی هزاره سوم، عدم توجه به مستندسازی در سازمان‌های خصوصی و دولتی، داشتن نگاه سیاسی به حوزه فعالیتی روابط عمومی، فعال نبودن و عدم ارتباط با رسانه تعداد قابل توجهی از روابط عمومی‌های ادارات و سازمان‌ها، عدم مخاطب شناسی در حوزه روابط عمومی و رسانه بخشی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 172383
کلمات کلیدی
مدیر آذربایجان شرقی
خبرنگار

مدیر آذربایجان شرقی

تصاویر