نحوه فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر
بررسی دستورالعمل تأسیس و نحوه فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر با حضور معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی و نماینده تامالاختیار استاندار در حوزه فناوری و نوآوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، یوسف زندی رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی ضمن تشکر از برگزاری این نشست که در حمایت از شرکتهای دانشبنیان است گفت: این حمایت در واقع یک امر ضروری در جهت توسعه کسبوکارها و به دنبال آن، فعالیتهای اقتصادی است.
وی با تایید سخنان نایب رئیس اتاق بازرگانی ابراز امیدواری کرد: با توسعه فعالیتهای دانشبنیان و استارتاپی، بتوان تا حدودی نیازهای کشور را از نظر تکنولوژیکی برطرف کرد.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز درخصوص استفاده از قانون جهش دانش بنیان پیشرو بوده و همواره سعی داشته است، فعالان اقتصادی و اعضا را با مزایا و فرصت های قانون جهش دانش بنیان و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر آشنا کند.
عزیز جوانپور؛ مدیرکل حوزه استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به وجود مشکلات متعدد مالیاتی در استان گفت: آذربایجان شرقی در خصوص رفع مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی عملکرد خوبی نداشته است، بنابراین باید در خصوص قوانین مرتبط با مالیات بهخصوص در حوزه دانشبنیان، جلسات تبیینی متعددی برگزار شود.
اسدیفرد؛ معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در تشریح برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، با اشاره به بند "ب" ماده ۱۱ قانون حهش تولید دانش بنیان گفت: در حال حاضر برنامه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانشبنیان از طریق حمایتهای مالیاتی اکوسیستم دانشبنیان، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و حمایتهای مالیاتی فعلی برای توسعه زیستبوم علم و فناوری امکانپذیر است.
وی با اشاره به قانون جدید جهش تولید دانشبنیان گفت: بر این اساس معادل هزینه انجام شده برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، بهعنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتها و مؤسسات متقاضی اعطاء میشود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.
اسدیفرد، با اشاره به ضمانت اجرای اعتبار مالیاتی گفت: در کشور ما سه دوره در حوزه علم و فناوری طی شده است، دوره اول که مربوط به دهه ۷۰ است، مربوط به توسعه آموزش عالی است که بازیگران اصلی آن دانشگاهها بودند، دسته دوم مربوط به دهه ۸۰ است که شاهد توسعه تحقیقات علمی هستیم و در اینجا نقش مراکز تحقیقاتی بیشتر است، دوره سوم از دهه ۹۰ آغاز میشود و مبتنی بر توسعه کسبوکارهای دانشبنیان و استارتاپی است و در نهایت از سال ۱۴۰۱ شاهد آغاز مرحله جدیدی هستیم که با تغییر رویکردها، شاهد نقشآفرینی بنگاههای بزرگ هستیم.
معاون توسعه شرکت های دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر سهم شرکتهای دانشبنیان ۲.۸ درصد است که بر اساس هدفگذاری صورت گرفته این درصد باید به ۷ درصد برسد و این اتفاق نمیافتد، مگر با ورود شرکتهای بزرگ به حوزه دانشبنیان.
اسدیفرد اذعان کرد: شرکتهای دانشبنیان میتوانند در قالب دو سرفصل؛ تعریف پروژههای تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری فناورانه و نوآورانه، از مزایای اعتبار مالیاتی برخوردار شوند.
شجاع مرادی، مشاور مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناروی ریاست جمهوری با اشاره به بند "ب" ماده ۱۱ گفت: معیارهای پروژههای تحقیق و توسعه نیازمند دارا بودن نظاممندی، نوآورانه و فناورانه است، به عبارتی شرکتها باید دارای طرح، برنامه زمانبندی، خروجی و اهداف مشخص باشد، بهگونهای که بر اساس مستندات فنی کاملاً قابلیت ارزیابی وجود داشته باشد، تا جزء مصادیق قابل قبول تحقیق و توسعه باشند.
وی از همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با بحث اعتبار مالیاتی شرکتهای دانشبنیان ابراز خرسندی کرد.
شجاع مرادی در خصوص معیارهای تأیید پروژه تحقیق و توسعه فناورانه گفت: محصول نهایی پروژه دارای سطح فناوری معادل معیارهای تفصیلی و فهرست محصولات دانش بنیان باشد، فراتر از فعالیتهای معمول و رایج توسعه ای شرکتها و مستلزم مواجهه با ریسک های ناشی از چالشهای فنی در فعالیتهای تحقیق و توسعه باشد و در نهایت پروژه با تغییر فناوری موجود و بهکارگیری فناوریهای جدید در محصول، خدمت یا فرآیند اجرا شود.
وی با اشاره به سرفصلهای هزینهکرد تحقیق و توسعه گفت: خرید یا احداث زمین و ساختمان، هزینه خرید و نگهداری خودرو، هزینه خرید ماشینآلات و تجهیزات، هزینه کرد نیروی انسانی و هزینه خرید مواد اولیه از جمله موارد شمول این بخش است.