بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیتهای علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری و رسیدگی به نخبگان تحت پوشش بنیاد در استانهای مختلف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عنوان اولین بنیاد نخبگان در تاریخ 1388/02/06 با حضور معاون وقت علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان آقای دکتر واعظ زاده و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و استاندار استان آذربایجان شرقی رسماً افتتاح و شروع به فعالیت نموده است.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان جزو معدود اسنادی است که تمامی مراحل علمی در تدوین سندهای ملی را طی کرده و تنها پس از یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری و در اسفندماه سال 90 پیش نویس نهایی آن تکمیل شد. مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است تا ما بتوانیم تعریف درستی از "نخبه" داشته باشیم که باید به چهار نکته برای انتخاب نخبه واقعی توجه داشت. بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و هم راستایی با آرمان های ملی از جمله شروط مورد نیاز انتخاب نخبه ها است.

بنیاد ملی نخبگان مسؤول تدوین سیاست‌های اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف سند و به تصویب رساندن آن در هیئت امنای بنیاد و ابلاغ آنها و هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای سند و نظارت بر حسن اجرای آن است و موظف است پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. سند راهبردی کشور در امور نخبگان دارای 70 اقدام است که این اقدامات بر مبنای تغییر نگاه ها تدوین شده و سعی دارد تا نظام نخبگان و نقش بنیاد را از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری و مدیریت کلان تبدیل سوق دهد. رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی، استفاده از روشهای شناسایی غیر خوداظهارانه، رعایت تناسب میان حوزه فعالیت با معیارهای شناسایی، باز بودن دایره نخبگی برای ورود افراد و تبدیل حمایت‌های مالی مستقیم به پشتیبانی‌های فرصت آفرین و غیرمستقیم از جمله این اصول محسوب می شود. در این سند آمده است که دارا بودن استعداد درخشان و توانمندی ذاتی ویژه نعمت های تعهد آور هستند نه مزیت های توقع آفرین که باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

در فصل چهارم سند راهبردی کشور درامور نخبگان، نحوه اجرایی سازی سند ذکر شده و بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی اجرایی سازی این سند معرفی شده و سایر دستگاه ها نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند تعیین شده اند و همچنین در فصل چهارم و در 9 بند فرآیند اجرایی سازی تشریح شده است. مهمترین وظیفه دستگاههای مرتبط درباره استعدادها در هر حوزه ای شناسایی و هدایت هوشمندانه آنها و زمینه سازی برای اثرگذاری بر فعالیت آنها است. البته این حمایت ها تنها از جنس مالی نبوده و باید هم مالی و هم معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد.

با توجه به اینکه این سند یک میثاق ملی است اجرای آن به عهده تمام دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه های مرتبط باید برای اجرایی شدن آن همکاری کنند. 40 دستگاه درگیر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان هستند ولی 8 دستگاه و نهاد نقش عمده تری در اجرای این سند دارند و آن نیز به دلیل این است که این هشت دستگاه در بیش از چهار اقدام درگیر هستند. بنابراین هدف از تأسیس این بنیاد، بعنوان یک ستاد عبارت است از برنامه‌ریزی وسیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی استعدادهای برتر، جذب، حفظ و به‌ کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس اسناد بالادستی (سند چشم انداز کشور درافق 1404 و سند راهبردی کشور در امور نخبگان) می باشد.

  • 1403/05/31 - 10:02
  • - تعداد بازدید: 226
  • - تعداد بازدیدکننده: 224
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

زیرساخت، نیروی انسانی و تامین مالی سه رکن اصلی اکوسیستم نوآوری است

حسین افشین یکی از راه های افزایش سهم تحقیق و توسعه در GDP را فهم تحقیق و توسعه و ادبیات آن دانست و دانشگاه را یکی از متولیان این فهم پذیری برشمرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، حسین افشین که در دومین رویداد مجمع شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه سخن می‌گفت در ابتدای اظهارات خود، زیرساخت، نیروی انسانی و تامین مالی را سه رکن اصلی اکوسیستم نوآوری دانست و نقش معاونت در مواجهه با این سه رکن را تسهیلگری و رفع موانع دانست تا در نهایت خروجی مطلوبی را از این زیست بوم شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه رتبه کشور در شاخص جهانی نوآوری کاهش یافته، تاکید کرد: در تامین مالی باید برنامه و منابع جدید خلق شود‌ و بحث اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان، بدون تردید یکی از منابع خواهد بود.

وی همچنین عملکرد دانشگاه ها در ماده ۱۳ قانون جهش را نیز کمرنگ عنوان کرد و گفت: در این ماده با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت مقرر شده که صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه ها، مشمول معافیت مالیاتی می شوند که متأسفانه عملکرد دانشگاه‌ها در ارتباط با این بند قانونی پایین بوده است.

افشین تصریح کرد: برای احیا این اثرگذاری هر دو شکل تفاهم نامه و قرارداد شرکت ها با دانشگاه ها قابل پذیرش است.

وی با بیان این مطلب که صندوق نوآوری و شکوفایی، بازوی تأمین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری است، گفت: ذیل این صندوق صندوق‌های پژوهش و فناوری شکل گرفته اند و باید بررسی شود که آیا افزایش سرمایه آنها متناسب با افزایش تورم بوده است یا خیر؟

افشین در ادامه افزودن ۱۰ همت به منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ناکافی دانست و افزود: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۱۰ هزار شرکت رسیده و قرار است این تعداد شرکت تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت بالغ شود و برای تأمین مالی این تعداد شرکت نیازمند خلق منابع جدید هستیم.

معاون علمی رییس جمهور همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی را پیشتاز دیگر صندوق های تامین مالی دانست و تصریح کرد: توان صندوق باید در راستای بحث تحقیق و توسعه باشد چرا که تحقیق و توسعه زیربنای ایجاد شرکت های دانش بنیان است.

افشین با بیان این که شرکت‌های بزرگ باید در بحث زیرساخت، پیشتاز باشند، افزود: هلدینگ ها و شرکت های بزرگ در بحث تحقیق و توسعه پیشران بوده و معاونت تسهیل‌گر و کمک رسان تحقق این مهم در اکوسیستم فناوری و نوآوری است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر بحث اصلاح قانون جهش تولید دانش بنیان هم متمرکز شد و گفت: ۸۰ درصد این قانون قابل اجرا است و تنها شاید ۲۰ درصد آن نیازمند اصلاح باشد. از طرفی، اصلاح قانون به راحتی امکانپذیر نیست و ایرادات آن را باید در حین اجرا مشخص کنیم و برای این مهم یک فرصت سه، چهار ساله قائل شویم.

وی ادامه داد: مسائل و چالش‌های موجود در بحث گمرک، صادرات و ارز هم از جمله موانعی هستند که باید از سر راه شرکت های دانش بنیان برداشته شود.

افشین در ادامه سهم هفت دهم درصدی تحقیق و توسعه در GDP (تولید ناخالص ملی) کشور را ناکافی دانست و گفت: در این بین، سهم تحقیق و توسعه بخش خصوصی در GDP کشور، تنها سه دهم درصد است.

وی خاطرنشان کرد: سهم تحقیق و توسعه در GDP کشورهای پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد و در کشورهایی همچون چین، آمریکا، کره جنوبی و ... حدود ۳ و نیم درصد است و لذا باید در این مسیر گام های بلندتری برداریم.

معاون علمی رئیس جمهور یکی از راه های افزایش سهم تحقیق و توسعه در GDP را فهم تحقیق و توسعه و ادبیات آن دانست و دانشگاه را یکی از متولیان این فهم پذیری دانست.

وی در پایان به شرکت های دانش بنیان  اطمینان داد که معاونت علمی در جایگاه حقوقی خود تمام توانش را برای اخذ معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه به کار خواهد بست.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 172777
کلمات کلیدی
مدیر آذربایجان شرقی
خبرنگار

مدیر آذربایجان شرقی